MORA denkt verder mee over conceptualisering en concretisering basisbereikbaarheid

plein met bus en fietsen op de voorgrondDe MORA werd op 11 januari 2016 om advies gevraagd door minister Weyts over de conceptnota basisbereikbaarheid. In zijn advies stelt de MORA dat hij tevreden is met de methodologie van een conceptnota. Het geeft de verschillende stakeholders in het mobiliteitsveld een uitgelezen kans om actief mee te denken aan de verdere uitwerking van het concept basisbereikbaarheid. Het stelt de MORA ook in staat mee te werken aan de ambitieuze doelstelling van de Vlaamse Regering om het decretaal verankerde concept van basismobiliteit om te vormen tot basisbereikbaarheid. Door de ruime adviestermijn kon de MORA ook uitvoerig ingaan op de conceptnota. Het stelde de MORA in staat elementen uit de eerste parlementaire gedachtewisseling en input van de departementen MOW en RWO mee te verwerken.

In zijn advies stelt de MORA dat bij de verdere uitwerking van het concept basisbereikbaarheid de focus niet enkel mag liggen op een meer vraaggestuurd en kostenefficiënter openbaar vervoersnetwerk, maar dat ook het ruimtelijk beleid en de sociale, inclusieve opdracht van bereikbaarheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid van het openbaar vervoer moet worden meegenomen.

De MORA onderschrijft volledig de methodologie van proefprojecten en formuleert een aantal voorstellen ter versterking van de gevolgde aanpak:

  • Het werken met proefprojecten vraagt een goede wettelijke onderbouw en een doordachte methodologie zodat de leerresultaten kunnen worden opgeschaald en toegepast op de overige vervoersregio’s.
  • De proefprojecten moeten aangeven hoe de vervoersregio’s afgestemd worden op de regiovorming en –werking in het ontwerp Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Gemeenten dienen in functie van bestaande realiteiten en samenwerkingsverbanden te kunnen aansluiten bij andere, belendende regio’s.
  • De beperkte duur van een jaar, de snelle opstart en het feit dat er geen extra budget wordt voorzien, hypothekeren de ruimte om binnen de proefprojecten te experimenteren en zo tot de beste bereikbaarheidsoplossingen te komen.
  • De stakeholders en de gebruikers van  basisbereikbaarheid moeten, ook op lokaal niveau, bij de werking en evaluatie van de proefprojecten worden betrokken.

Doorheen het advies onderlijnt de MORA dat basisbereikbaarheid een maatschappelijk concept is dat vertrekt vanuit de nood van een inwoner van Vlaanderen aan de bereikbaarheid van basisfuncties. Basisbereikbaarheid is voor de MORA een openbare dienstverplichting die moet worden gegarandeerd door de Vlaamse overheid met volgende instrumenten:

  • Een ruimtelijk beleid dat inzet op de bundeling van functies en het versterken van kernen.
  • Een bestemmingsgericht mobiliteitssyteem waarin het openbaar vervoersnetwerk verknoopte en hoogwaardige corridors frequent bedient en andere modi maximaal aansluiten op de knooppunten.