Een van de negatieve effecten van mobiliteit is de impact op verkeersveiligheid. Het Verkeersveiligheidsplan 2016 van de Vlaamse Regering stelde enkele beleidsdoelstellingen rond verkeersveiligheid voorop. De doelstelling om slechts 200 verkeersdoden te hebben in 2020 werd helaas niet gehaald. De Vlaamse Regering benadrukte in zijn beleidsnota 'Mobiliteit en Openbare Werken' 2019-2024 het belang van verkeersveiligheid. Het verbaast de MORA dan ook dat de beleidsdoelstelling op middellange termijn aangepast werd: van 133 naar 158 verkeersdoden in 2030. De MORA benadrukt daarom de noodzaak aan meer doortastende beleidsinspanningen en -maatregelen.
Effecten | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Letselongevallen* | 27.902 | 26.058 | 25.858 | 24.894 | 24.809 | 23.095 | 23.573 | 22.895 | 18.517 | 21.021 | |
Doden* | 376 | 379 | 377 | 389 | 328 | 282 | 296 | 305 | 246** | 291 | |
Gewonden* | 35.267 | 33.402 | 33.102 | 31.934 | 31.431 | 29.314 | 29.736 | 28.528 | 22.361 | 25.236 |
* Letselongeval = verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen.
* Dode = elke persoon die overleed ten gevolge van een verkeersongeval.
* Gewonde = elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.
** Doelstellingen van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan 2016:
- 200 verkeersdoden in 2020
Ter informatie: doelstellingen van het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025 (Vision Zero 2050):
- verkeersdoden: 237 in 2025 >158 in 2030 >0 in 2050
- zwaargewonden: 1.855 in 2025 > 1.237 in 2030 > 0 in 2050
- letselongevallen: 17.301 in 2025 > 11.534 in 2030 > 2.884 in 2050
Bron: Van Raemdonck, K., Lammar, P. (2021). Jaarrapport Verkeersveiligheid: Analyse van verkeersveiligheidsindicatoren in Vlaanderen tot en met 2019. Afdeling Vlaams Huis Verkeersveiligheid, Departement MOW, Vlaamse overheid.
Rode balken: de gegevens van de jaren 2003 en 2004 zijn minder betrouwbaar