Advies beleidsnota MOW 2014-2019

advies op vraag
Vlaams minister van Mobiliteit Openbare Werken Vlaamse Rand Toerisme en Dierenwelzijn
Ben Weyts
Advies beleidsnota mobiliteit en openbare werken, beleidsprioriteiten 2014-2019

spoorlijnen, fietser en busDe Mobiliteitsraad vindt de Beleidsnota Mobiliteit en Openbare Werken een zeer belangrijk document voor de komende legislatuur. De raad is er van overtuigd dat beleidsnota’s en -brieven een belangrijke rol kunnen spelen in het maatschappelijk debat. Ook kan het MORA-werkprogramma hiermee worden afgestemd zodat de toekomstige adviezen maximaal kunnen bijdragen aan de beleidsvoorbereiding. De MORA denkt dat zijn advies over de beleidsnota een goede basis kan zijn voor een overleg tussen de adviesraad en de minister.



De tijd tussen het bekendmaken van de beleidsnota door de Vlaamse Regering en het afronden van de bespreking ervan in de commissie Mobiliteit en Openbare werken van het Vlaams Parlement was erg beperkt. Gezien de uitgebreide materie vraagt het overleg enige tijd om tot een advies in consensus te komen. De MORA besliste daarom om op basis van de aanbevelingen uit zijn Mobiliteitsrapport 2014 een advies over de beleidsnota uit te brengen.



In zijn advies gaat de raad dieper in op de uitdagingen voor het maatschappelijk debat over infrastructuur, openbaar vervoer en de invoering van een kilometerheffing. De MORA roept op om goed doordachte, onderbouwde keuzes te maken voor infrastructuurprojecten over de modi heen. Binnen het openbaarvervoerbeleid ziet de MORA meerdere thema’s met een rol voor het maatschappelijk middenveld zoals het meedenken over de vormgeving van het concept basisbereikbaarheid. Bij het dossier kilometerheffing, zowel voor goederen- als personenvervoer, is het belangrijk om te werken aan draagvlak en het maatschappelijk debat aan te gaan.



Andere thema’s die MORA op de beleidsagenda zet, zijn woonwerkverkeer, spoorvervoer, de bereikbaarheid van de economische poorten en goederenvervoer en logistiek.