Overslaan en naar de inhoud gaan
mora
Evenementen
Contact
medewerkers
ligging
ik heb een vraag
Over ons
samenstelling
wat doen we?
jaarverslag 2021
wetgeving en huishoudelijk reglement
Zoekterm:
Zoek
Toggle navigation
Evenementen
Contact
medewerkers
ligging
ik heb een vraag
Over ons
samenstelling
wat doen we?
jaarverslag 2021
wetgeving en huishoudelijk reglement
Zoekterm:
Zoek
beleid en planning
personenmobiliteit
goederenmobiliteit
mobiliteit in haar omgeving
kerncijfers
Mobiliteitsraad
Home
Home
18 november 2022
Aanpassing LEZ-regelgeving zal aanzienlijke mobiliteitsimpact veroorzaken
De voorgestelde wijzigingen aan de LEZ-regelgeving zullen, naast een impact op emissies en luchtkwaliteit, ook het individueel en collectief vervoer van mensen en goederen aanzienlijk beïnvloeden. De raad beoordeelt de wijzigingen aan de hand van zes categorieën die verband houden met de mobiliteitseffecten van de regelgeving. Bij twee van deze zes categorieën, namelijk de impact op het openbaar vervoer en het niet opnemen van andere voertuigen in de LEZ-regelgeving, plaatst de MORA grote
19 december 2022
Meeting Interraden en Openbaarvervoeroperatoren
Op woensdag 7 december 2022 hielden de zes sociaal-economische adviesraden (Brupartners, CESE Wallonie, CRB, NAR, SERV/MORA en WSRDG) een overleg met de vier operatoren van het openbaar vervoer (NMBS, MIVB, TEC, De Lijn). Tijdens deze vergadering werden verschillende punten besproken met het oog op de bevordering van de woon/werkverplaatsingen met het openbaar vervoer.
18 november 2022
Advies beleids- en begrotingstoelichting MOW 2023
De MORA nam kennis van de Beleids- en Begrotingstoelichting (BBT) Mobiliteit en Openbare Werken 2023. De raad besloot na grondige analyse en bespreking dat de BBT zoals die vandaag voorligt, onvoldoende toelaat om, voorafgaand aan de parlementaire bespreking, vanuit het brede mobiliteitsveld te evalueren of het beleid van de minister nog op schema zit en of de verschillende ambities en doelstellingen binnen de huidige regeerperiode gerealiseerd kunnen worden. Ook de strategische meerwaarde van
23 september 2022
GAS-boetes voor lichte snelheidsovertredingen schieten doel voorbij
De regels voor GAS-boetes bij lichte snelheidsovertredingen schieten tekort, aldus de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA). De MORA toont in een recent advies aan dat GAS 5 straffeloosheid creëert, onbillijk is en een toekomstgericht verkeersveiligheidsbeleid in Vlaanderen verhindert. De MORA adviseert het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering daarom het Crossborder systeem met doorstortscenario als alternatief te overwegen. GAS 5: terechte doelstellingen, ineffectieve regelgeving Sinds 2021
Publicaties
Advies projectonderzoeksnota Complex project Noord-Zuid Limburg
Advies BVR vormingsmoment en minimale oefenperiode rijbewijs B
Advies BVR tijdelijk handelingskader PFAS
Advies BVR publiciteitsverordening
Advies beleids- en begrotingstoelichting MOW 2023
Snel naar
Mobiliteitsverslag 2022 - Modal shift
Mobiliteitsverslag 2021 - Elektrificatie
Mobiliteitsverslag 2020 - Fiets
Mobiliteitsrapport 2019
Bezoek ook deze websites