Advies kilometerheffing voor vrachtwagens

advies op vraag
Vlaams minister van Begroting Financiën en Energie
Annemie Turtelboom
Advies over het voorontwerp van decreet betreffende de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens

vrachtwagen op autobaanDe Mobiliteitsraad is van bij de start van het dossier kilometerheffing betrokken. In zijn vorige adviezen heeft de Mobiliteitsraad steeds aangegeven dat de invoering van  een kilometerheffing voor vrachtwagens slechts haalbaar zou zijn als aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Het systeem dat de Vlaamse Regering nu voorstelt wijkt hier te sterk van af, waardoor er bij de MORA-leden geen draagvlak gevonden is.

 

 

De Mobiliteitsraad vindt vandaag geen consensus voor het systeem zoals het nu door de Vlaamse Regering voor advies is voorgelegd.

De Mobiliteitsraad blijft wel voorstander van de invoering van een kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens indien aan een aantal randvoorwaarden is voldaan. De Raad baseert zich hierbij op de randvoorwaarden die hij in vorige adviezen aanreikte. De belangrijkste zijn:

 

  • Dat de verschillen tussen de gewesten tot een minimum beperkt worden: dit impliceert zo homogeen mogelijke tarieven, met minimale verschillen in hoogte
  • Dat wordt gestart op een beperkt wegennet
  • Dat de tariefhoogtes maatschappelijk aanvaardbaar en gedragen moeten zijn. Uit een impactstudie moet blijken welke tariefhoogtes haalbaar zijn, rekening houdend met de doelstellingen van de kilometerheffing
  • Dat een flankerend beleid wordt uitgerold dat zowel overgangsmaatregelen als structurele maatregelen omvat

De MORA wil met zijn advies aangeven hoe een complexe maatregel als de kilometerheffing voor vrachtwagens kan worden uitgevoerd met medewerking van alle stakeholders. De maatregel is enkel geloofwaardig als hij past in een langetermijnbeleid waarbij een rechtvaardigere beprijzing van alle modi wordt nagestreefd.

Contact