Advies voorontwerp van decreet beheer verkeersveiligheid van weginfrastructuur

Hilde Crevits
Advies over het voorontwerp van decreet betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur

Het decreet beoogt de gedeeltelijke omzetting van de europeese richtlijn 2008/96/EG. De richtlijn voorziet in de opmaak van een verkeersveiligheideffectbeoordeling in de planningsfase van een infrastructuurproject, een verkeersveiligheidaudit, periodieke inspecties de wegen, richtsnoeren en classificatie van het wegennet op basis van verkeersveiligheid. Het voorontwerp van decreet reikt de juridische basis aan voor deze procedures op Vlaams niveau. 
De Mobiliteitsraad (MORA) wijst er op dat de resterende tijd voor de omzetting tegen 19 december 2010 en voor het opstellen van de uitvoeringsbesluiten tegen 19 december 2011 erg kort is.
De belangrijke beleidskeuzes rond de uitbreiding van het toepassingsgebied, de verkeersveiligheidsaudits en de nodige budgettaire middelen moeten aanbod komen op een parlementair debat en kunnen dus niet zomaar aan de Vlaamse Regering gedelegeerd worden, maar dienen via een decreet geregeld te worden.
De opmaak van een ongevallenverslag alsook de berekening van de gemiddelde maatschappelijke kosten van dodelijke en zware ongevallen. zijn niet opgenomen in het voorontwerp van decreet   met de argumentatie dat dit tot de bevoegdheid van de Belgische Staat behoort.
De MORA vraagt de Vlaamse Regering naar duidelijkheid omtrent de oprichting van  een Vlaams verkeersongevallenanalysecentrum en wijst op het belang van kwaliteitsvolle informatie- en kennisuitwisseling.
De MORA heeft via een brief de Vlaamse Regering naar een stand van zaken van het BART-project gevraagd.